For Trenere Hva Skaper Organisasjoner Opplæringsplan Strategisk Jeannette Gerzon Organisasjon og Medarbeiderutvikling MIT Menneskelige Ressurser November 2011 For å sikre at organisasjonen blir servert både på kort og lengre sikt, er en strategisk tilnærming til opplæring viktig. Treningen selvfølgelig varierer i leveringsmetoder fra e-læringssegmenter tatt på nettet, for å leve klasseromsopplæring, til off-site programmer, læring på jobb, cohort-baserte webinarer og andre formater. Giver leveringsalternativer, så vel som mange andre variabler, hva gjør det mener for en organisasjonens tilnærming til trening og læring å være strategisk. En strategi innebærer en plan for å komme fra et utgangspunkt til et bestemt mål eller sett med mål. En strategisk treningsplan vil innebære å artikulere disse påtatte utfallene og en kombinasjon av flere relaterte aspekter. Disse inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende aspekter: Klart artikulerte utfall Disse kan kalles ønskede resultater, mål, resultater eller sluttsteder. For en plan for å være strategisk, må utkastene formuleres, avgjøres og støttes. Destinasjonen gir fokus, og med klarhet om fokuset, kan en strategi for å nå den utvikles. Veiledende prinsipper Før eller etter prosessen med å artikulere de ønskede resultatene, kan det være nyttig å avgrense de ledende prinsippene som støtter organisasjonens inneboende verdier. For eksempel ldquoProviding rettidig og effektiv tilbakemelding til ansatte er viktig for organisasjonens suksess, rdquo kan være et prinsipp som kan bidra til å utvikle et opplæringsprogram for ledere. På denne måten kan ledelsesutviklingsprogrammer referere til en modell for tilbakemelding som brukes i de ulike lederopplæringssessene. Articulating de ledende prinsippene støtter organisasjonsverdier og gir retning for prosessen når målene nås. Virkning på organisasjonens oppdrag og operasjoner En opplæringsplan er strategisk hvis den fundamentalt understreker og påvirker organisasjonens virksomhet og oppdrag. Denne bunnlinjen kan være økt inntekt, eller det kan være andre aspekter som påvirker det grunnleggende fokuset i den organisasjonen. Ønskede resultater må være formulert og gi fordel til den fremtidige tilstanden i organisasjonen. For eksempel, ved å sikre opplæring er standardisert for prosjektledere, kan prosjektets tidsrammer og tidsfrister være mer nøyaktige og oppnåelige. Senior ledere og ledelse involvering Både senior medlemmer og ledere bør være oppmerksomme, støttende og engasjert i programplanlegging og tilbud. Uten deres engasjement, kan ansatte konkludere med opplæringen spiller ingen rolle for disse seniorledere. Med ledende ansatte og ledelsesinngang og tilstedeværelse, vet de at de kan ta seg tid til å delta på treningen og bli støttet på jobben. I tillegg, for å overbygge klasserom eller online læringsprogrammer til faktiske behov på jobb, kan ikke frontlinjelederens rolle undervurderes. Hvis John i avdeling B tar en to-dagers opplæring om å møte fasiliteringsferdigheter, men går tilbake til sitt hjemmekontor og aldri tilrettelegger for et møte, er treningstreningens bruk begrenset. Bruke sammenhengen mellom formell og uformell avhenger av frontlinjens leder som trenger å være spesielt involvert. Dette engasjementet kan omfatte valg av trening, innhold, støtte på jobben, måling og andre aspekter. Nåværende tilstands vurdering De fleste treningsprogrammene bør inkludere en behovs vurdering for å bestemme spesifikke treningsbehov. Behovsanalyser innebærer mange av faktorene som er nevnt ovenfor og gir strategisk innsikt i bokstavelig talt ldquowhatrdquo som trengs. Men noen ganger kan en gruppe eller et område allerede kjenne sine behov. For eksempel, hvis programvare nettopp har blitt oppdatert, kan det være åpenbart at personalet trenger trening for å kunne bruke den. Denne ldquojust-in-timerdquo trening adresserer et øyeblikkelig behov og er mer taktisk fokusert. Noen ganger leveres just-in-time trening sammen med langsiktig planlegging. Det vil si at bare treningsopplæring og vurdering av behov ikke trenger å motsette seg hverandre. Begge kan være akkurat det som trengs. Ofte utforskes en gapevaluering og avklares. En ldquogap assessmentrdquo identifiserer gapet mellom nåværende tilstand og futurersquos mål, og deretter kan treningen gis for å møte disse behovene. Målebærbarhet Hvordan skal treningsresultatene måles og opprettholdes Selv om det er to forskjellige spørsmål, går de hånd i hånd fordi det er vanskelig å sikre bærekraft uten måling. Også, ulike typer målinger og ulike avkastninger på ressursinvesteringen for å ta disse målingene, må nøye vurderes. Denne ressursinvesteringen inkluderer bemanning og andre ressurser for å utvikle, organisere og gjennomføre valgte tiltak. Det finnes mange opplæringsprogrammer på ldquoreturn on investmentrdquo (ROI) og forskjellige beregninger og prosesser som avkastningen kan bestemmes på. Å utforske disse valgmålingene og ta beslutninger om best mulig bruk av ressurser, bidrar til å nå de ønskede målene. Med andre ord: hvis målingskostnadene overstiger bruken av målingen, er slike tiltak ikke strategiske. På samme tid, uten klare tiltak, kan det være vanskelig å opprettholde opplæringen og vite om den produserer de ønskede resultatene. Så det er viktig å utforske målealternativene og ta valg som fungerer bra for organisasjonen. End-user Input Selv om det til tider overses, bidrar sluttbrukerinngang både i evaluerings - og senere faser til strategisk planlegging. Dette kan gjøres gjennom fokusgrupper, intervjuer, spørreundersøkelser eller en kombinasjon av disse alternativene. Opplærer treningsplanen og oppfyller perspektivet til de svært folkene som vil bruke det. Hvis så er, er strategiske mål langt mer sannsynlig å bli nådd. Ytelsesmålinger Hvordan vurderes ytelsen målt i organisasjonen og hvordan relaterer det seg til treningsplanen Hvis Lee trener på å utrullere et nytt program for sin avdeling, måles han på hans suksess når han gjør det hvis Lee tar denne treningen, men i sin prestasjonsvurdering er vurdert på helt andre tiltak, trening er ikke direkte relatert til hans gjennomgang. For en organisasjonens opplæring planlegger å være strategisk, er forbindelsen til ytelsesvurderinger og tiltak for den opplæringen avgjørende. Hvis den er tilkoblet, forbedrer organisasjonen sin strategiske orientering, fordi opplæring blir brukt, bokstavelig talt, til det som forventes å skje på jobben. Dette betyr at det er langt mer sannsynlig at målene nås. Tidsramme Utvikling av tidsrammen som en del av målet vil bidra til å nå målene med suksess for organisasjonen. Tidsrammer varierer. Noen grupper planlegger nå i strammere tidsrammer, gitt hastigheten og tempoet i todayrsquos teknologi og arbeidsplass. Mens noen tenker når det gjelder 1-3 måneder, spenner andre i 1-3 eller 3-5 år. Å velge timeligheten til opplæring er også nøkkelen til å svare på spørsmålet om hvorvidt læringen kan brukes fullt ut på jobben. For å lykkes, er infrastruktur (for eksempel administrasjonsstøtte) nødvendig for å sikre anvendelighet og bærekraft innenfor tidsrammen som planlagt. Utvikling og planlegging Hvem vil lede disse anstrengelsene fremover og med hvilket lag og sponsorskap Utpekning av spillerne, inkludert en prosjektleder, er nøkkelen til å nå opplæringsmål. Avgrens handlingene som skal tas, tidsplanen og rollene (hva, når, hvem) tillater vellykket implementering. Et utgangspunkt, klare mål og en plan for å nå disse målene tyder på en strategisk orientering. For å lykkes, er implementeringsplanlegging, overbevisende kommunikasjon og inspirert undervisning avgjørende. Også nøkkelen er deltakelsesnivået til de som deltar. Strategi kan skape strukturen for utmerket undervisning og trening. Det er imidlertid kombinasjonen av strategi med inspirert instruksjon og dedikert deltakelse som mest sannsynlig tilfredsstiller resultatene. MIT Learning CenterBusiness Strategy Programmer ved Harvard quotI Jeg jobber med et prosjekt i helsevesen og utdanning i et annet land, og endringsinitiativet har vært en kritisk del. Programmet jeg deltok ga meg et rammeverk for dette prosjektet, noe som vil hjelpe landet og dets folk å ramme forandringsstrategier som passer best for utviklingen. Quot Jackie Wang, Postdoktor, Massachusetts Institute of TechnologyNorthwestern University Våre deltakere Våre programmer er beriket med en mangfoldig blanding av deltakere, som gir uovertruffen muligheter til å samarbeide, samarbeide og lære. Hvordan utvikle en treningsstrategi For ofte måles trening og suksess i en organisasjon av antall treningsøkter gitt og antall personer på setene . Dette representerer ikke tilstrekkelig verdien av trening i en organisasjon. Opplæringen må fokusere på å forbedre dagens ytelse i en organisasjon, samt sørge for at ferdighetssett eksisterer blant ansatte for fremtidige kompetanser som kreves av organisasjonen. Nedenfor er en grafisk fremstilling av alle innholdsområdene som er behandlet i denne artikkelen for å svare på spørsmålet om hvordan man skal bygge opp et organisasjonsopplærings - og utviklingsprosjekt. Hva er en treningsstrategi En treningsstrategi er en for trening og utvikling i en organisasjon som krever gjennomføring for å oppnå suksess. Det er en plan som trenger å støtte optimalisering av menneskelige ressurser kapital i organisasjonen. Det er viktig at treningsstrategien er tilpasset organisasjonsstrategien og gjør det mulig å realisere visjonen. Hvorfor ha en treningsstrategi Mange poeng kan fremmes til fordel for hvorfor du trenger en treningsplan. Den mest overbevisende skjønner imidlertid i resultatene av en nylig studie av 3000 firmaer gjort av forskere ved University of Pennsylvania. De fant at 10 av inntektene - brukt på kapitalforbedringer, øker produktiviteten med 3,9 brukt på utvikling av menneskelig kapital, økt produktivitet med 8,5 Hva er komponentene Hvordan lager de? En strategi designet, men ikke implementert, er verdiløs For å bringe om de beste resultatene for treningsstrategien, må treningsproduktene eller tjenestene markedsføres og fremmes ved å manipulere følgende: Hold opplæringskant og fremtidig fokusert. Sørg for at det er praktisk overføring av læring. Utvikle din strategi Hvordan kommer du til å vinne i tiden framover Det er nøkkelspørsmålet bak utviklingen av strategien. For å vinne på noe som er verdt, trenger du en spillplan. Profesjonelle idrettslag vet dette, og denne ideen gjelder for organisasjonen, avdelingen din, teamet ditt 8211 og til og med for deg som individ. For å lykkes betyr å vite hvordan du bruker talent og ressurser til beste fordel, og det er veldig vanskelig å vinne hvis du ikke har dette spillet på plass. Denne artikkelen introduserer deg til en felles og systematisk tilnærming til strategiutvikling. Tilnærminger til strategi I et profittforetak, for hvilket konkurranse og lønnsomhet er viktig, vil målene dine avvike fra en ideell eller statlig avdeling. På samme måte vil målene for en avdeling eller et team ha et annet omfang enn mål for organisasjonen som helhet. For eksempel, og avhengig av omfang og omstendigheter, vil du kanskje utvikle strategier for å: Øke lønnsomheten. Få mer markedsandel. Øk godkjenningsgrader, eller øk kundetilfredsheten. Fullfør et prosjekt under budsjett. For å bestemme strategien din må du forstå de interne og eksterne miljøfaktorene som påvirker deg fullt ut. Med den forståelsen kan du identifisere dine klare fordeler og bruke disse til å lykkes. Derfra kan du ta informerte valg og implementere strategien effektivt. Strategisk opprettelse følger således en tre-trinns prosess: Analysere konteksten der du opererer. Identifisere strategiske alternativer. Evaluere og velge de beste alternativene. Vel, se på denne prosessen, og gå gjennom noen nyttige verktøy som kan hjelpe deg med å utvikle strategien din. Fase 1: Analysere konteksten og miljøet I dette første trinnet sikrer du at du forstår deg selv og ditt miljø fullt ut. Gjør følgende: Analyser organisasjonen Først bør du undersøke ressursene, gjeldene, evner, styrker og svakheter. En SWOT-analyse er et godt verktøy for å avdekke hva du gjør bra og hvor du har svakheter, forutsatt at du bruker det grundig. Det er mye lettere å nå dine mål når strategien bruker dine sterke sider uten å utsette dine svakheter. Se også på dine kjernekompetanse. Disse fremhever dine unike styrker, og hjelper deg å tenke på hvordan du kan sette deg bort fra dine konkurrenter. Analyser miljøet ditt Nå må du undersøke ditt nåværende driftsmiljø for å forutsi hvor ting beveger seg. Er det spennende muligheter du bør forfølge Hvilke fremtidige scenarier er det sannsynlig i din bransje, og hvordan vil disse påvirke arbeidet du gjør PEST Analysis. Porters Diamond. og Porters Five Forces er gode utgangspunkt for å analysere miljøet ditt. De viser hvor du har en sterk posisjon i det større miljøet, og hvor du kanskje har problemer. Når du forbereder deg til å lage din strategi, må du sørge for at du arbeider på en måte som er tilpasset endringer i driftsmiljøet, i stedet for å jobbe mot dem. Disse eksterne faktorene er ofte utenfor din kontroll, så hvis du forfølger en strategi som krever endring i et av disse elementene, kan du ha en lang, utmattende, ulønnsom kamp foran deg. En TOWS-matrise kan hjelpe deg med din interne og eksterne analyse. Dette rammeverket kombinerer alt du har lært i SWOT-analysen (TOWS er SWOT i omvendt), og bruker den til å utvikle en strategi som enten maksimerer styrker og muligheter, eller minimerer svakheter og trusler. Analyser dine kunder og interessenter Din strategi definerer hvordan du vil vinne, og vinnende er vanligvis innrammet av hvor godt du tilfredsstiller dine kunder. For-profit selskaper må holde sine kunder og aksjonærer lykkelige. Regjeringer, ideelle organisasjoner og prosjektgrupper har alle andre interessenter til å tilfredsstille også. Strategisk opprettelse må vurdere disse behovene. Identifiser dine kunder og interessenter. Hva vil kundene dine ha og Hvem er de viktigste interessentene i din suksess? En interessentanalyse vil hjelpe deg med å avdekke disse behovene og preferanser. Se også på markedet i detalj. Svar på nøkkelspørsmål som Hvordan er vårt markedssegment, Hvilke subpopulasjoner kan vi nå kostnadseffektivt, og Hva er vår optimal Marketing Mix Analyser konkurrentene dine I et tradisjonelt profittfirma må du forstå hvordan produktene dine sammenligner med konkurrenters produkter, og hva konkurrentene dine kompetanse er. Hvor lett eller vanskelig er det å komme inn på markedet Hvilke alternativer har kundene Vår artikkel om USP Analysis hjelper deg med å identifisere måter du kan konkurrere effektivt på. Du finner også mange nyttige verktøy som kan hjelpe deg med å forstå konkurrenter i vår artikkel om konkurrerende intelligens. Ikke-profitt, avdelingsgrupper og prosjekter har konkurrenter også. Andre prosjekter og lag innenfor avdelingen konkurrerer om penger og andre ressurser. Derfor må du bevise at du kan legge til verdi. møte mål, og bidra til organisatorisk suksess. Fase 2: Identifisere strategiske valg I fase 1 har du utviklet en forståelse av hvordan organisasjonen eller teamet ditt passer i sammenheng med de interne og eksterne miljøene. Nå er det dags å tenke på de forskjellige tingene du kan gjøre for å skape en klar fordel, og oppfylle dine mål. Her er noen grunnleggende aktiviteter som kan hjelpe deg med å ta denne avgjørelsen. Brainstorm Options Bruk kreativitet verktøy som Brainstorming. Omvendt Brainstorming og Starbursting å utforske prosjekter som du kan kjøre for å utvikle konkurransefortrinn. Styr din brainstorming med referanse til organisasjonsoppgaveoppgaven, men avhengig av din rolle i organisasjonen, vurder hvor langt du burde være begrenset av dette. Undersøk muligheter og trusler SWOT-analysen din identifiserte noen av de viktigste mulighetene og truslene du møter. Bruk dette som utgangspunkt, brainstorm flere måter å maksimere mulighetene dine, minimere truslene dine, eller kanskje til og med forvandle trusler til muligheter. Løse problemer En problemløsende tilnærming kan også hjelpe på dette stadiet. Hvis problemet ditt er at du ikke oppnår målene dine, spør deg selv hvordan du kan forsikre deg om at du gjør det. (Hvis alle i din bransje finner det vanskelig å håndtere et bestemt problem, kan du få en konkurransefortrinn ved å håndtere det.) Hvis du for eksempel vil øke dine kundetilfredshetsgrader i en bransje plaget av dårlige kundeforhold, startposisjonen er lav tilfredsstillelse. Brainstorm hvorfor dette er tilfelle, og opprett strategiske alternativer som vil øke tilfredsheten. Verktøy som root cause analysis. 5 Whys. og takknemlig forespørsel kan gi deg noen interessante nye perspektiver på disse problemene. Fase 3: Evaluering og valg av strategiske valg Det siste trinnet er å evaluere strategiske alternativer i detalj, og velg de som du vil forfølge. Finne denne artikkelen Nyttig Du kan lære ytterligere 134 strategiske ferdigheter, slik som dette, ved å bli med i Mind Tools Club. Evaluer Alternativer På dette stadiet har du sannsynligvis identifisert en rekke gode prosjekter som du kan kjøre. Du må nå vurdere disse for å velge de beste strategiske alternativene. Vurder hvert alternativ du har identifisert, men ikke ta en endelig vurdering før du har fullført vurderingen din. Begynn med å evaluere hvert alternativ i lys av kontekstuelle faktorene du identifiserte i trinn 1. Hva forteller disse om hvert alternativ Teknikker som risikoanalyse. Failure Modes and Effects Analysis og Impact Analysis kan hjelpe deg med å se på de mulige negative konsekvensene av hvert alternativ, noe som kan være veldig enkelt å savne. Pass på at du undersøker disse grundig. Decision Matrix Analysis er spesielt nyttig for å samle økonomiske og ikke-økonomiske beslutningskriterier. Det hjelper deg med å vekt individuelle avgjørelseskriterier, og vurdere subjektive funksjoner - som lagpasning og sannsynligheten for teaminnkjøp - samt objektive, materielle faktorer som kostnad og avkastning på investeringen. Velg den beste veien videre Med evalueringen din fullført, må du nå velge det beste strategiske alternativet eller strategiske alternativer, og sørg for at du ikke velger så mange alternativer som du sprer ressursene dine for tynt. Sjekk dine ideer for konsistens med organisasjonene dine Visjon, Oppdrag og Verdier. og oppdater disse hvis nødvendig. Det er lett å glemme disse kritiske elementene under strategisk planlegging, så sørg for at det du ønsker å vinne er noe som bidrar til organisasjonens overordnede formål. Kontroller antagelsene dine ved å bruke Steg for inngang. Dette hjelper deg med å bekrefte lyden av argumentasjonsprosessen som brukes til å utvikle strategien din. Det er mye diskusjon og uenighet om den beste måten å utvikle en strategi på. Ikke vær redd for å tilpasse denne tilnærmingen til dine egne, spesielle forhold. Implementering Strategi Det er ikke bra å utvikle en strategi hvis du ikke implementerer det med hell, og dette er hvor mange mennesker går på vill. Se våre artikler om VMOST Analysis og Balanced Scorecard for måter å bygge bro over gapet mellom strategiutvikling og implementering, og vår Prosjektledelse-meny for teknikkene du må bruke for å implementere strategi med hell. Nøkkelpoeng Din strategi forteller deg hvordan du skal oppnå suksess, uansett hvordan den suksessen er definert. Og om du utvikler en strategi på personlig, team eller organisasjonsnivå, er prosessen like viktig som utfallet. Identifiser dine unike evner, og forstå hvordan du bruker disse til din fordel, mens du minimerer trusler. Prosessen og verktøyene som er identifisert ovenfor, vil hjelpe deg med å identifisere en rekke potensielle strategier for suksess, slik at du i siste instans kan velge den som passer best for deg. Bruk dette til din strategi for utvikling av livspraksis ved å tenke på dine egne, personlige forhold. Fullfør analysene nedenfor for å tenke på din personlige vei fremover. Her er noen viktige spørsmål å vurdere: Hva er dine personlige styrker, svakheter, muligheter eller trusler, og hva er kjernekompetanseene dine Hva kan du oppnå hvis du tenker på det Hva er de store bildetrender i miljøet Hvordan kan du du overvåker eller tilpasser seg disse eksterne faktorene Hvem er de som er viktige for din suksess (dine interessenter) Hvilke alternativer har du Hvilke av disse bør du vurdere Dette nettstedet lærer deg de ferdighetene du trenger for en lykkelig og vellykket karriere, og dette er bare ett av mange verktøy og ressurser som du finner her på Mind Tools. Abonner på vårt gratis nyhetsbrev. eller bli med i Mind Tools Club og virkelig overlate karrieren. Over en måned siden skrev Michele. Du er hjertelig velkommen. Var glad for at denne artikkelen har gitt en god oversikt over strategisk utvikling. Den gode nyheten er at du kan øve strategisk utvikling ved å bruke strategiske tenkning og strategiske verktøy for å utvikle din karriereplan. Michele Mind Tools Team Over en måned siden skrev Chikealam Takk for denne artikkelen. Det har virkelig hjulpet meg med å utvikle et bedre perspektiv på strategiutvikling. Over en måned siden skrev Midgie Hei Katrina, takk for at du fikk vite at artikkelen har hjulpet med studiene dine . Jeg anbefaler ofte ressurser her til studentene mine, og jeg håper du kommer tilbake og dra nytte av flere av våre ressurser. Midgie Mind Tools Team Teambygging Aktiviteter Toolkit Offer Få en GRATIS kopi av Team Building Tools Toolkit. når du registrerer deg for en 30-dagers prøveversjon av Mind Tools Club før midnatt 23. februar. Ringe alle LD-ledere Befolk ditt LMS med 1.000 ledelses - og ledelsesutviklingsressurser med Mind Tools Corporate.
No comments:
Post a Comment